čtvrtek 15. dubna 2010

Daňové přiznání přes Internet - 2:1 pro úřady

Před rokem jsem se poprvé pokusil podat své daňové přiznání přes Internet. Pořídil jsem si certifikát pro digitální podpis a šel do toho. Jak to dopadlo jsem popsal tady.

Vyzbrojen loňskými zkušenostmi předpokládal jsem letos hladší průběh, ba doufal jsem, že si vystačím s Macintoshem a Windows nebudu muset bootovat, aspoň někde...

Jak to probíhalo:

Prolog - Osobní certifikát
Jeho vlastnictví je nezbytná podmínka pro komunikaci s úřady. Před rokem jsem si pořídil osobní certifikát od PostSignum. Jeho platnost byla 1 rok, prodloužit šel přes Internet, bez problémů. Bez Windows - možná by to šlo, ale po loňských zkušenostech jsem se nechtěl nervovat...

1) Daňové přiznání
Přes Daňový portál Ministerstva financí. Windows a Internet Explorer jsou nutností, dobrá zpráva je, že to chodí i s posledními verzemi. Vyplnění formuláře a odeslání bez problémů, pokud se vyhnete použití Průvodce - ten rozhodně k vyplnění formuláře nestačí a spíš mate, lepší je projet formulář stránku po stránce...
Shrnuto - v pohodě :-)

2) Přehled pro Správu sociálního zabezpečení
Pro podání Přehledu potřebujete program 602XML Filler. Existuje sice i pro Mac OS X, ale pod Snow Leopardem 10.6.3 nešel ani nainstalovat. Dál jsem to nezkoumal a použil verzi pro Windows. Při pokusu o odeslání ale proběhla automatická kontrola, která řekla, že variabilní symbol neodpovídá okresu podle číselníku a odeslání zablokovala. Nepovedlo se mi najít chybu, pro nedostatek času jsem formulář vytiskl a odnesl do podatelny papírově. Sociálka si ještě zašpásovala tím, že podatelnu přestěhovala o pár stanic tramvají dál.
Shrnuto: neúspěch

3) Přehled pro VZP
Zjistil jsem, že na portál VZP se nedostanu se svým novým osobním certifikátem od PostSignum. Problém je v tom, že PostSignum musí ze zákona vydávat certifikáty s bezpečnější SHA-2. Software VZP ale s SHA-2 neumí pracovat a VZP si proto zřídila vlastní certifikační autoritu, která vydává certifikáty s SHA-1. Je to levnější. Pro nedostatek času jsem opět použil papírový formulář.
Shrnuto: neúspěch

Závěr:
Finanční úřad jsem osobně navštívit nemusel, sociálku a zdravotní pojišťovnu ano. Takže úřady i letos vyhrály 2:1.
A na to že bych se obešel bez Windows a Internet Exploreru jsem prakticky rezignoval.
Certifikát s VZP jsem dořešil a příští rok digitálnímu podání přehledu nic bránit nebude. Ale u sociálky mám dva potenciální problémy (proč neběží 602XML Filler na Mac OS X a problém s číselníkem), které pro nedostatek času neřeším - no uvidím.

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Ahojky, tak ja s tim danovy priznani pres Mac bojuju. Formular mam jiz vyplneny a ted se snazim nacist zip soubor s prilohami a nejde mi to. Je pravda, ze jsem nevyresila ani podpisovy certifikat, ten mi nejak unikl. Zkousela jsem Google Chrom, Safari samozrejme neni pro tyto zalezitosti vhodny a Internet Explorer taky nic moc. Mozna mam spatnou verzi, kterou nainstalovat pro Mac?

Nevzdavam se, elektronicke podani je urcite budoucnost a melo to tak byt jiz davno, jen prosim, jestli pro me nema nekdo uzitecnou radu i co se tyce podpisoveho certifikatu.

Dik, Hanka

Anonymní řekl(a)...

Lado, a nemel by si jeste "A-Z navod elektronickeho danoveho priznani pro blbce"? Urcite bych si koupila kopii i kdyz nesnasim navody. Zda se mi, ze pro mene elektronicky zdatne cela ta saga downloadovani programu, prohlizecu, "compatibility issue" je trochu bolehlav!

Ach jo, asi pujdu zase na postu s papirovym priznanim.

Hanka

V.H. řekl(a)...

No, letos daňové přiznání odkládám na poslední chvíli, takže bohužel podrobný návod jak to udělat letos (nepochybuji, že se to od loňska zase trochu změnilo) napsat nemůžu. Ale hlavní je jedna věc - chápu to dobře, že podpisový certifikát nemáš? Bez něj to totiž nepůjde odeslat přes Internet.