Kdysi dávno (z hlediska IT - řekněme necelých 10 let?) bylo telefonování přes Internet spíš technickou zajímavostí a ne běžně používanou věcí.
Pro technické nadšence to znamenalo koupit si sluchátka s mikrofonem, zalézt pod stůl, připojit to zezadu k počítači do správného konektoru, nainstalovat Skype a dlouho laborovat s nastavením zvukové karty a instalací různých verzí driverů. Pak zavolat stejně postiženému kamarádovi a opájet se zázrakem - tím že ve sluchátkách slyším jeho hlas, se zpožděním několika vteřin a bez některých slov.
Pro laickou většinu bylo telefonování přes Internet jen synonymem levnějších mezinárodních telefonních hovorů, které byly ovšem výrazně nekvalitnější, než ty běžné. A které nabízeli podomní obchodníčci předstírající, že jsou z Telecomu.
Mít kvůli telefonování zapnutý stolní počítač, nasazená sluchátka, počítač připojený přes modem k Internetu a předem domluvený čas, kdy totéž udělá ten druhý - volaný - aby mohl hovor "zvednout", bylo strašně nepraktické. Znám dost lidí, kteří to přesto používali - většinou pro hovory s příbuznými žijícími v zahraničí - nepohodlí a špatná kvalita hovoru byla prostě přiměřená cena ve srovnání s cenou mezinárodních telefonních hovorů.
V dnešní době je IP telefonie něco úplně běžného. Změnilo se totiž dost věcí, které to umožnily:
- Připojení k Internetu je výrazně lepší než dřív, hlavně rychlostí. Domácnosti jsou připojené většinou přes ADSL nebo rozvody kabelové televize a to za paušál - tedy nepřetržitě a není nutné hlídat a počítat čas, kdy jste připojeni k netu. Ve městech je zase možné se připojit poměrně kvalitně k Internetu přes WiFi z restaurací, hotelů, obchodních center, škol...
- Zlepšily se počítače - zvukové karty dnes patří do standardního vybavení každého počítače, fungují bezproblémově a není nutné složitě shánět ovladače a experimentovat s nimi.
- Programy pro IP telefonii se také zlepšily - používají standardní protokoly a jsou dostatečně "chytré" na to, aby nastavily v počítači vše potřebné a uživatel nemusel složitě laborovat.
- Prodávají se specializovaná zařízení - IP telefony. Z hlediska člověka je to normální stolní telefon, který se místo do telefonní zásuvky zapojí do Internetu. Je stále zapnutý a používá se jako klasický telefon, můžete si zavolat kdy chcete a není nutné mít k tomu zapnutý počítač. Jeden takový telefon je na obrázku nahoře - vypadá úplně normálně, že?
- Stále více mobilních telefonů a PDA se umí připojit k Internetu přes WiFi. Do těchto telefonů se dá nahrát program pro IP telefonii a můžete pak telefonovat přes Internet všude, kde se přes WiFi připojíte k Internetu. Pochopitelně jedním z telefonů, které toto umí, je i iPhone.
- Máte normální telefonní číslo, ze kterého můžete volat a na které může kdokoliv zavolat vám.
- Ceny volání jsou nižší, než ceny volání z běžné pevné linky, o mobilním telefonu nemluvě.
- Ceny volání do zahraničí jsou nízké přímo extrémně, v mnoha případech je volání do zahraničí levnější, než volání v rámci ČR
- Volání v rámci jednoho operátora bývá zdarma. V ČR navíc existuje skupina operátorů, kteří mají vzájemnou dohodu o tom, že zdarma je i volání mezi jejich zákazníky navzájem.
- IP telefon je z hlediska tarifů "pevná linka". Pokud vám volá často někdo, kdo má pevnou linku, je to pro něj výhodné (zvlášť když má tarif, který obsahuje volání na pevné linky za paušál).
- Můžete telefonovat z kteréhokoliv místa na světě, kde se připojíte k Internetu, ze svého telefonního čísla a za stejné ceny. Když v zahraničí zajdete do restaurace, kde je WiFi zdarma a zavoláte odtamtud ze svého iPhonu přes IP domů, voláte za cenu cenu místního hovoru po ČR.
- Když se přestěhujete, připojíte telefon v novém bydlišti k Internetu a máte stále stejné telefonní číslo - dokonalá přenositelnost :-)
- VoIP operátoři většinou poskytují další služby typu hlasová schránka, přesměrování hovoru, podrobný výpis hovorů, které se snadno nastavují a ovládají přes Internet
Žádné komentáře:
Okomentovat