čtvrtek 18. února 2010

Kontextová reklama podruhé

Na www stránce o iPhonu se objevují reklamy na ochranná pouzdra na iPhone, na stránkách věnovaných outdooru reklamy na goretexové bundy a pod článkem o tragické nehodě na dálnici bliká adresa pohřební služby. Tomu se dnes nikdo nediví, každý bere jako samozřejmost, že reklama se přizpůsobuje obsahu stránky a tím i (možná) zájmům člověka sedícího za počítačem.

Že z počítače v Čechách vidím na českých stránkách reklamy v češtině, ale z počítače ve Španělsku na českých stránkách reklamy ve španělštině, je už trochu zvláštní, ale stejně nepřekvapí - jsou to reklamy na firmy, které jsou nejblíž.

Ale dnes jsem si všiml něčeho, co už mě zarazilo. Na stránkách o počítačích se zničeho nic místo obvyklých reklam na super-nové-výkonné-notebooky objevují jen obrázky zasněžených hor, rozesmátých lyžařů a krásných rakouských penzionů. Může to mít spojitost s tím, že jsem strávil asi dvě hodiny googlováním ubytování v Alpách a informací o lyžařských střediskách? Že by Google sledoval co hledám a podle toho mi servíroval odpovídající reklamu i poté, co jen tak brouzdám po webu? No - uvidím, jak dlouho to vydrží...

Dva předchozí uvedené způsoby "cílení" reklamy jsou celkem neškodné - podle obsahu stránky nebo zeměpisné polohy počítače. Ale třetí způsob vypadá, jako by Google sbíral informace přímo o mě jako o konkrétní osobě. To už se mi moc nelíbí.
Nezapomeňte - to že jste paranoidní ještě neznamená, že po vás nejdou!

Žádné komentáře: