pátek 8. října 2010

iTerm - terminál pro unixáře

Používáte v Mac OS X příkazovou řádku? Líbí se vám, že pod grafickým rozhraním Macintoshe je čistokrevný Unix? Administrujete unixové/linuxové servery? Pokud jste odpověděli třikrát ano, určitě důvěrně znáte systémovou aplikaci Terminal a určitě vás na ní pár věcí chybí, stejně jako mě. Vyzkoušejte iTerm!

iTerm je opensource program pro emulaci terminálu napsaný speciálně pro Mac OS X. Plně nahradí systémový Terminal a umí pár příjemných věcí navíc:
  • Text označený myší se automaticky zkopíruje do schránky (select-to-copy). Základní věc, co neskutečně usnadňuje práci s příkazovou řádkou a Terminal to nemá.
  • Celoobrazovkový režim - stiskem Cmd-Enter
  • Umí řídicí sekvence potřebné pro podporu myši v programech typu vim apod.
  • U základních 16 barev textu je možné v konfiguraci nastavit jejich odstíny (konkrétně já si musím zesvětlit modrou, jinak je pro mě na černém pozadí nečitelná)
Z dalších pěkných funkcí ještě zmíním:
  • Je možné psát z klávesnice do všech otevřených oken současně. Teoreticky by šlo tímto způsobem třeba konfigurovat několik zařízení současně, ale zatím jsem nenašel odvahu to vyzkoušet.
  • Jde programovat Applescriptem (pro mě zatím neznámá oblast).
  • Přes Bonjour ukáže všechny Mac počítače s běžícím ssh na lokální síti.
Kompletní přehled možností iTermu najdete na stránkách programu.

Nic ovšem není ideální. Mně osobně nevyhovovalo defaultní nastavení iTermu a musel jsem si ho po instalaci trochu přiupravit. Bylo toho víc, ale u některých věcí jsem trochu tápal a ty uvádím:

Jak nastavit barevné schéma "bílý text na černém pozadí":

iTerm má takový profil už připravený (Dark Background v Display Profiles). Ovšem jako defaultní se nastaví trochu nečekaně přes menu Bookmarks / Manage Bookmarks, kde se pro záložku Default změní položka Display.

Tlačítko Backspace nechť posílá Ctrl-H:

Tuto celkem běžnou volbu jsem v nastavení nenašel, musel jsem to změnit úpravou defaultního profilu klávesnice: Menu Bookmarks / Manage Profiles / Keyboard Profiles / Global, nadefinovat klávesu delete jako "send hex code 0x08".

Font:

Defaultní font se mi nelíbil. Nastavil jsem proto stejný, který používá Terminal - LucidaConsole. Postup: v otevřeném okně stisknout Cmd-I, Window, nastavit oba fonty, velikost 15. Velikost 15 není v nabídce, ale jde napsat do okna ručně a zafunguje to. Poté kliknout na Update Default.

Žádné komentáře: